wydawca: Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus"
Warszawa 2015, s.s 228
ISBN 978-83-8017-028-5
- Wstęp
- Andrzej P. Wierzbicki, Trzy powody, dla których rewolucja informacyjna wywołuje kryzys intelektualny·
- Jerzy Kleer, Kryzys w ekonomii: jaki jest jego charakter?
- Zbigniew Madej, Postindustrialne kryzysy w ekonomii
- Lech W. Zacher, Rewolucja informacyjna a dystrybucja wiedzy i władzy
- Julian Auleytner, Zagrożenia cyberprzestrzeni
- Roman Galar, Rozsądek gapia
- Waldemar Czajkowski, O pojęciu kryzysu intelektualnego
- Krzysztof Wieczorek, Kryzys europejskiego człowieczeństwa – faza trzecia
- Janusz Mucha, Rewolucja informatyczna a wyzwania cywilizacyjne.Trzy pokolenia dzisiejszych użytkowników
- Maria Szyszkowska, Negatywne przemiany w sferze wartościjako skutek rewolucji informacyjnej
- Krzysztof Wielecki, Kryzys cywilizacyjny i humanistyczne nauki społeczne
- Konrad Prandecki, Sylwia Śmietanko, Maciej Hacaga, Wojciech Kazanecki, Rewolucja informacyjna a społeczeństwa połowy XXI wieku – punkt widzenia młodego pokolenia
- Informacja o autorach
Czy rewolucja informacyjna wywołuje kryzys intelektualny? Publikacja bez znaku zapytania w tytule jest owocem naukowego przedsięwzięcia Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus" przy Prezydium PAN, w ramach większego projektu badawczego „Zagrożenia Globalne – barierami rozwoju", w której starano się skonfrontować poglądy przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych w obszarze powiązań między rewolucją informacyjną a kryzysem intelektualnym. Że ten ma w wielu dyscyplinach nauki miejsce, nie trzeba nazbyt wielu przekonywać, bo odpowiedzi na liczne destrukcje przestrzeni publicznej oraz liczne wynaturzenia, nauka nie daje na tyle poprawnych odpowiedzi, by można było je wdrożyć do praktyki. Natomiast kwestią otwartą jest na ile istnieje związek między rewolucją informacyjną a kryzysem intelektualnym. Dyskusja przygotowująca tematykę tej publikacji trwało długo, a wśród członków Prezydium Komitetu Prognoz, a także niektórych jego członków, pojawiały się liczne wątpliwości czy oba te zjawiska i procesy można łączyć. Wszak rewolucja informacyjna niesie wiele pozytywnych zjawisk, przez nikogo zresztą niekwestionowanych, a w wielu dyscyplinach, również naukowych, mamy do odnotowania liczne, nowe rozwiązania, dające podstawy dla lepszego rozumienia otaczającej rzeczywistości. Niemniej przedstawiono także wiele argumentów uzasadniających podjęcie tej tematyki, bowiem w wyniku sporu między zwolennikami a przeciwnikami związku między rewolucją informacyjną a kryzysem intelektualnym, mogły pojawić się nowatorskie ujęcia dotyczące poszczególnych dyscyplin naukowych, zwłaszcza, chociaż nie jedynie w dziedzinie nauk humanistycznych.