Humanistyczne ambiwalencje globalizacji

 red. Agnieszka Piejka, Irena Wojnar

 wyd. Polska Akademia Nauk Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus"

 Warszawa 2021, s.s. 184

 ISBN  978-83-66847-04-0

 Książkę można pobrać tutaj

 

 

Tytułowa problematyka ambiwalencji ma uwydatniać zarówno napięcia między intencjami i propozycjami naprawy tego świata a ich spełnieniami, jak i rozbieżności i analogie między racjami, które takie działania uzasadniają w perspektywie przyszłości otwartej i rozumianej jako zadanie.

(ze Wstępu Agnieszki Piejki i Ireny Wojnar)

 

[…] grono znanych humanistów polskich, wzięło na tapetę rozważań problematykę globalizacji. Globalizacja bowiem jest jednym z najważniejszych mechanizmów przemian, głównie o charakterze ekonomicznym i cywilizacyjnym. […] Większość rozpraw poświęconych globalizacji, jest ujmowana głównie w kontekście nauk humanistycznych, i ukazuje raczej jej negatywne cechy, pomijając cechy pozytywne. Wiąże się to z tym, że owe cechy koncentrują się w dominującym stopniu na procesach ekonomiczno – technicznych, a w niewielkim stopniu na ważnych procesach związanych ze zmianami społecznymi. […] Teksty podejmują liczne kwestie, jakich w tradycyjnym modelu edukacyjnym, bądź nie było, albo w znikomym tylko stopniu były prezentowane. Jaka powinna być nowoczesna edukacja, kształtująca młodzież, ale w jakimś zakresie również starsze czy ściślej dojrzałe pokolenia, tego tak do końca nie wiemy. Współczesność jest dopiero w trakcie tworzenia, a głównym mechanizmem jest globalizacja. I to zarówno w pozytywnym jej działaniu, jak i w negatywnym.

(fragmenty recenzji prof. dr hab. Jerzego Kleera) 

 

Spis treści

 

Wstęp – Agnieszka Piejka, Irena Wojnar

Część I. Wobec świata

Zniewolenie umysłów jako fundamentalne zagrożenie w XXI wieku – Maria Szyszkowska

Październik 2018 – początek duchowego zwrotu w rozwoju ludzkiej cywilizacji? – Helena Ciążela

Przesłanie nowego humanizmu – Henryk Depta

Pomiędzy wojną i pokojem – przestrzeń budowania kultury – Agnieszka Piejka

 

Część II. Uwikłania człowieka

Człowiek rozumiany jako osoba i pułapki jego uprzed[1]miotawiania – Małgorzata Malicka

Humanizm – idea konstruktywna czy gra w nieznane? – Szczepan Kutrowski

Między wolnością a zniewoleniem człowieka w przestrzeni mediów cyfrowych – Maciej Tanaś

Nowe oblicze przemian generacyjnych. „Kultura i tożsamość” M. Mead z perspektywy półwiecza – Andrzej Ciążela

 

Część III. Poszukiwania edukacji

Tradycyjne kategorie pedagogiczne w ustawicznie zmieniającym się świecie – Ewa Rodziewicz,

(Anty)wartości w przestrzeni edukacyjnej – Ewa Pasterniak-Kobyłecka

Humanistyczne motywacje edukacji a problem przetrwania człowieka – Irena Głuchowska

Edukacja dla współdziałania szansą ocalenia ludzkiej wspólnoty – Mariusz Samoraj

Człowiek i labirynty świata w interakcji edukacyjnej – Adam Fijałkowski

Ambiwalencje – uniwersalna problematyka i mądrość życia – Irena Wojnar

 

Informacje o autorach