EDUKACJA DLA EUROPY
Raport Komisji Europejskiej
tłumaczenie I. Wojnar, J.Kubin
Warszawa 1999, wyd. Elipsa, ss. 191
Po to, by Europa kontynuowała swój marsz ku przyszłości, konieczne jest uzupełnienie postępu ekonomicznego i politycznego przez zaoferowanie młodym ludziom pewnej europejskiej wizji. Edukacja winna się zmobilizować wokół tej wyłaniającej się wizji.Jest sprawą pilną by dokonać tego w momencie, gdy ludność Europy stabilizuje się a udział młodych Europejczyków w tej całości stale ulega zmniejszeniu, podczas gdy jednocześnie ludność świata niemal podwoi się w okresie życia jednego pokolenia. Sprawą niemniej pilną jest mobilizacja sił edukacji w interesie ludzi dorosłych, którzy wciąż reprezentują niski poziom wykształcenia i powinni odnawiać kompetencje osobiste przez cały okres swego życia. Pilne jest wreszcie ułatwienie lepszej adaptacji do nowych warunków pracy i upowszechnienie idei społeczeństwa ludzi wykształconych.
To właśnie teraz konkretyzują się pozycje w systemie światowym. Tym wstrząsom towarzyszy poczucie niepewności i często staje się ono źródłem przekonania, że zrozumienie człowieka w jego integralności przeżywa regres. Technika i międzynarodowa konkurencja stwarzają sposobności, które winny zostać wykorzystane.
Trzy podstawowe konieczności, jakie powinny być brane pod uwagę przez systemy edukacji w Europie:
- konieczność wzmocnienia europejskiej konkurencyjności w dziedzinie gospodarczej i technicznej w zakresie innowacji naukowych i organizacyjnych,
- konieczność uświadomienia sobie trudności aktualnej sytuacji, społecznych napięć, jakie wywołuje, manifestujących się zjawisk wykluczenia w szkole już w stosunku do dzieci najmłodszych,
- konieczność przestrzegania podstawowych zasad edukacji, której cele daleko wykraczają poza cele bezpośrednio utylitarne.
Po to, by swojej młodzieży zaproponować wizję Europy, trzeba postąpić jeszcze jeden krok w dziedzinie edukacji. Aby tę wizję wypełnić konkretną treścią, możliwe jest podjęcie różnych dróg, ale cel, który ma być osiągnięty, musi być uznany wspólnie. Zmiany w systemach edukacji winny mieć na względzie cztery cele, których osiągnięcie w znacznym stopniu winno dokonać się do roku 2000. Są one następujące:
- budowa europejskiego obywatelstwa,
- wzmocnienie europejskiej konkurencyjności i zabezpieczenie zatrudnienia,
- utrzymanie społecznych więzi,
- pełne wykorzystanie możliwości stwarzanych przez techniki informatyczne.