Redakcja naukowa: Jerzy Kleer, Bogdan Galwas, Andrzej Wierzbicki.
Warszawa 2009
ISBN 978-83-61236-08-5
s.s. 376
Książka to formułuje wiele pytań na temat przyszłej roli nauki i jej znaczenia przy uzasadnianiu racjonalnych wyborów. Na większość z nich, jak dotąd, brak jest dostatecznie klarownej odpowiedzi. Przyczyny tylko po części tkwią po stronie nauki. Ośrodki decyzyjne praktycznie wszystkich dotychczasowych rządów milcząco przyjmowały, iż rozwój Polski w większym lub mniejszym stopniu będzie miał charakter imitacyjny. Stąd też wynikały – jak należy sądzić – polityka relatywnego obniżania nakładów na sektor wiedzy i praktycznie całkowite zaniedbanie zadawania pod jego adresem pytań dotyczących przyszłości. Współczesny rozwój bez szerokich prób odpowiedzi na pytania dotyczące przyszłości jest jednak praktycznie niemożliwy. Udzielanie zaś takich odpowiedzi stanie się możliwe jedynie wówczas, gdy nastąpi instytucjonalizacja badań nad przyszłością. A co zatem idzie również środków zapewniających podejmowanie odpowiednich badań, pozwalających na formułowanie warunków niezbędnych do szybkiego, zrównoważonego rozwoju.
Warszawa 2009
ISBN 978-83-61236-08-5
s.s. 376
Książka to formułuje wiele pytań na temat przyszłej roli nauki i jej znaczenia przy uzasadnianiu racjonalnych wyborów. Na większość z nich, jak dotąd, brak jest dostatecznie klarownej odpowiedzi. Przyczyny tylko po części tkwią po stronie nauki. Ośrodki decyzyjne praktycznie wszystkich dotychczasowych rządów milcząco przyjmowały, iż rozwój Polski w większym lub mniejszym stopniu będzie miał charakter imitacyjny. Stąd też wynikały – jak należy sądzić – polityka relatywnego obniżania nakładów na sektor wiedzy i praktycznie całkowite zaniedbanie zadawania pod jego adresem pytań dotyczących przyszłości. Współczesny rozwój bez szerokich prób odpowiedzi na pytania dotyczące przyszłości jest jednak praktycznie niemożliwy. Udzielanie zaś takich odpowiedzi stanie się możliwe jedynie wówczas, gdy nastąpi instytucjonalizacja badań nad przyszłością. A co zatem idzie również środków zapewniających podejmowanie odpowiednich badań, pozwalających na formułowanie warunków niezbędnych do szybkiego, zrównoważonego rozwoju.
SPIS TREŚCI
|
|
Wprowadzenie ………………………………………………
|
Rola nauki w myśleniu o przyszłości: Racjonalne wybory,
a nie przeznaczenie – Michał Kleiber …………………… |
|
CZĘŚĆ I. – OGÓLNE PROBLEMY ROZWOJU
|
Przyszłość nauki a filozofia – Alina Motycka
|
Nauka ekonomii a przyszłość świata – Zdzisław Sadowski
|
Ambiwalentna rola nauki w myśleniu o przyszłości – Józef Niżnik
|
Rola nauk społecznych w myśleniu o przyszłości i jej kształtowaniu – Jerzy Wilkin
|
Przyszłość nie jest już taka, jak kiedyś – Zbigniew Madej
|
Dla nauki przyszłość jest nieznana – Paweł Kozłowski
|
Rola nauki w myśleniu o przyszłości. Kilka pytań
– Stanisław M. Szukalski |
|
CZĘŚĆ II. – NAUKA A FUTUROLOGIA
|
Myślenie o przyszłości a kres nowożytnego ideału nauki
– Janusz Stacewicz |
Futurologia a nauka – Andrzej P. Wierzbicki
|
Percepcja rzeczywistości a dociekanie przyszłości
– Lech W. Zacher |
Szczególna rola technologii w przejściu do ery internetu
– Bogdan Galwas |
Technologie i materiały XXI wieku – Andrzej Jeleński
|
|
CZĘŚĆ III. – Z DOŚWIADCZEŃ HISTORYCZNYCH
|
Sprawy Polski w 40-letniej działalności Komitetu Prognoz
– Leszek Kuźnicki |
Na czterdziestolecie Komitetu – garść wspomnień i refleksji – Antoni Rajkiewicz
|
Dorobek myśli strategicznej w Polsce – Rządowe Centrum Studiów Strategicznych – Zbigniew Strzelecki
|
|
CZĘŚĆ IV. – WNIOSKI DLA POLSKI
|
Polonia Quo Vadis? Jako wyzwanie dla nauk społecznych XXI wieku – Antoni Kukliński
|
Scenariusze długookresowego rozwoju gospodarczego
Polski – Władysław Welfe |
Nowe tendencje tworzenia wiedzy wobec wyzwań współczesnego świata – Jerzy Kubin
|
Imperatyw wzrostu innowacyjności
– Stanisława Borkowska |
Nauka o kreowaniu struktury społecznej – Julian Auleytner
|
Przyszłość zniewolona przez przeszłość – Jerzy Kleer
|
Informacja o autorach
|
Streszczenie w języku angielskim
|