Memoriały w sprawie
Nanotechnologie - 2006
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Memoriały
Stanowisko
Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus”
przy Prezydium PAN
dla najwyższych władz Rzeczypospolitej Polskiej
w sprawie potrzeby rozwoju przemysłu nanotechnologii w Polsce
Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus”
przy Prezydium PAN
dla najwyższych władz Rzeczypospolitej Polskiej
w sprawie potrzeby rozwoju przemysłu nanotechnologii w Polsce
Do Komitetu Prognoz „Polskiej Akademii Nauk” od pewnego czasu napływają informacje o wynikach prognoz wskazujące na kluczową role przemysłu nanotechnologii w przyszłości. Światowy rynek produktów przemysłu nanotechnologii oceniano w 2003 roku na około 1 mld dolarów. W roku 2015 rynek ten w myśl prognoz amerykańskich ma wyniść 2000 mld dolarów. Żadna ze współczesnych technologii nie może wykazać się taka dynamiką popytu. Przemysł ten zajmie więc w przyszłości pozycję wyjątkową. Stwarzać to będzie ogromną szansę dla krajów, które włączą się w nurt tej najbardziej nowoczesnej technologii. W związku z tym po przedyskutowaniu tego problemu na Plenarnym Zebraniu Komitetu w grudniu 2005 roku postanowiliśmy podjąć inicjatywę w tej sprawie.
- Istnieje potrzeba maksymalnego wykorzystania tej szansy również w naszym kraju.
- Nanotechnologie przenikać będą do wielu gałęzi, działów i branż gospodarki przy czym obecnie trudno jest jeszcze wskazać przyszłych ich beneficjentów w biznesie. Dlatego państwo musi więc odegrać inicjatywną rolę w rozwoju tej przyszłościowej dziedziny działalności.
- Będzie to mieć także konsekwencje edukacyjne w postaci potrzeby szerokich programów szkolenia specjalistów dla tej działalności co wymaga też długookresowej conajmiej 15 letniej perspektywy.
- Za konieczne uważamy stworzenie niezbędnej infrastruktury dla rozwoju tego kierunku działania. Kluczowe znaczenie miałoby utworzenie konsorcjum: „Nanotechnologia w Polsce” lub „Krajowe Centrum Nanotechnologii” z udziałem państwa w finansowaniu funkcjonowania tej organizacji opartej na współpracy biznesu, nauki i państwa. W związku z powyższym występujemy z taka inicjatywą. Taka forma byłaby naszym zdaniem najwłaściwszym rozwiązaniem tego problemu i sprawdziła się najlepiej w szeregu podobnych inicjatyw miedzy innymi w Stanach Zjednoczonych, ale także w UE. W USA ustawą Kongresu utworzono zbliżoną organizację pod nazwą „Krajowa inicjatywa nanotechnologiczna”
- Konieczne jest opracowanie rządowego programu rozwoju badań naukowych i wdrażania tych technologii z perspektywą 10 lat, a na tej podstawie przyznanie rozwojowi nanotechnologii w naszym kraju rangi jednego z głównych priorytetów polityki strukturalnej państwa.
- Za celowe uważamy również utworzenie Komitetu nanotechnologii w ramach Polskiej Akademii Nauk, co wymagałoby dodatkowego zwiększenia budżetu PAN na ten cel od 2007 roku.
Przedkładając powyższą propozycję Komitet deklaruje swoja gotowość uczestniczenia w rozwoju i realizacji tej inicjatywy
W imieniu
Prezydium Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus"
Polskiej Akademii Nauk
/Leszek Kuźnicki/
Warszawa, 15 luty 2006 r.
Prezydium Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus"
Polskiej Akademii Nauk
/Leszek Kuźnicki/
Warszawa, 15 luty 2006 r.
Starzenie się społeczeństwa - 2008
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Memoriały
MEMORIAŁ
Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN dla najwyższych władz Rzeczypospolitej Polskiej
w sprawie programu działań na rzecz poprawy sytuacji ludzi
w starszym wieku
Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN dla najwyższych władz Rzeczypospolitej Polskiej
w sprawie programu działań na rzecz poprawy sytuacji ludzi
w starszym wieku
W rozpoczynającym się dwudziestopięcioleciu Polska stanie wobec problemu zmian w strukturze wieku ludności, związanych z wydłużaniem się przeciętnego czasu życia. Zmiany te, które demografowie nazywają starzeniem się struktury społeczeństwa, prowadzą do zasadniczego wzrostu udziału ludzi III wieku, czyli w wieku emerytalnym, w całej populacji. Z prognoz demograficznych wynika, że w Polsce liczba osób w wieku emerytalnym zwiększy się z 5,9 mln w roku 2005 do 9,6 – w 2030. Oznacza to wzrost o 3,7 mln osób, czyli o 62%.
Spis powszechny - 2003
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Memoriały
Memoriał
Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk dla najwyższych władz Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie niepokojących tendencji wynikających z danych Spisu Powszechnego z 2002 roku
Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk dla najwyższych władz Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie niepokojących tendencji wynikających z danych Spisu Powszechnego z 2002 roku
Komitet zapoznał się w ostatnim okresie z opublikowanymi wynikami Narodowego Spisu Powszechnego, przeprowadzonego w maju 2002 roku i dokonał ich kompleksowej analizy. Analiza ta wskazuje na szereg tendencji i zjawisk o daleko idących i wysoce niepokojących konsekwencjach nie tylko natury demograficznej, ale także gospodarczej i społecznej dla sytuacji w kraju. Uważamy, że zainteresowanie władz państwowych i środków masowego przekazu tymi wynikami jest zdecydowanie niedostateczne i niewspółmierne do rzeczywistego ich znaczenia dla przyszłości Polski.
Gospodarka morska - 2004
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Memoriały
MEMORIAŁ
Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN dla najwyższych władz Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie konieczności powstrzymania degradacji gospodarki morskiej w Polsce
Komitet na posiedzeniu w dniu 28 września br. rozpatrzył stan i perspektywy gospodarki morskiej w Polsce. Analiza ta wykazuje, że w toku transformacji systemowej doszło do głębokiego kryzysu gospodarki morskiej i spadku jej roli w gospodarce narodowej w wymiarze ekonomicznym oraz społecznym. Procesy regresu pojawiły się wprawdzie już w latach 80., jednakże po roku 1989 r. uległy one gwałtownemu przyspieszeniu. W polityce gospodarczej państwa nastąpiło nieuzasadnione naszym zdaniem, ale wyraźne odwrócenie uwagi od morza i szans jakie stwarza. Globalizacja gospodarki światowej, nowe technologie transportu i telekomunikacji, a przede wszystkim ekspansja internetu zmniejszyły rolę niektórych ogniw gospodarki morskiej także w UE, jednakże jej degradacja była w Polsce zdecydowanie większa niż w innych krajach Europy i co do skali nie ma precedensu. I tak: - udział szeroko rozumianej gospodarki morskiej, łącznie z kooperantami przemysłu stoczniowego, w tworzeniu PKB, zmniejszył się z około 4,5% w 1989 r. do 1,7-1,8% w roku 2002, to jest prawie 3-krotnie, - Polska utraciła dotychczasowe kierunki specjalizacji. W latach 80. żegluga polska obsługiwała 14% światowego ruchu kontenerowego między Europą a Ameryką Północną, obecnie udział ten jest bliski zera, co nie jest już możliwe do odtworzenia, - Nastąpiło osłabienie pozycji tranzytowej Polski wskutek przejęcia obsługi handlu morskiego takich krajów jak Czechy i Węgry przez porty niemieckie. W konsekwencji Polska utraciła 150-200 tys. miejsc pracy w tej gospodarce. W regionach opartych uprzednio na gospodarce morskiej następuje odwracanie się od niej i zaniedbywanie funkcji z nią związanych zamiast prób jej rewitalizacji tam, gdzie to możliwe i ekonomicznie uzasadnione. Można postawić więc sobie pytanie czy w ciągu ostatnich 15 lat nie zaprzepaściliśmy osiągnięć morskich II Rzeczypospolitej oraz Polski Ludowej. Komitet uważa, że wymaga to zahamowania tego procesu i zmiany stosunku państwa do gospodarki morskiej. Istotną bowiem przyczyną degradacji gospodarki morskiej Polski był przede wszystkim brak koncepcji i polityki państwa w stosunku do tego sektora. W rezultacie nie wykorzystuje się nawet tych środków, które stosowane są w Unii Europejskiej. Komisja Europejska opracowała i realizuje politykę żeglugową i stoczniową oraz stosuje różne formy pomocy państwa dla żeglugi i stoczni w celu utrzymania ich pozycji konkurencyjnej na rynku światowym. U nas zmniejszył się natomiast dostęp do kredytów dla tego sektora. Nałożyły się na to również błędy w procesach prywatyzacji żeglugi morskiej i stoczni. Sytuacja polskiej gospodarki morskiej wymaga więc obecnie zasadniczego przemyślenia, uwzględniając nowe warunki, wynikające z członkostwa Polski w UE. Procesy globalizacji wymagać mogą oczywiście zasadniczej reorientacji szeregu ogniw tej gospodarki. Dostęp do morza i rozwijanie aktywności morskiej stanowi jednak i stanowić będzie również w przyszłości ważny zasób gospodarczy. Komitet stoi na stanowisku, że w interesie naszego kraju musi być on maksymalnie wykorzystany. Uważamy, że gospodarka morska nie jest problemem tylko regionalnym, ale ogólnokrajowym i wymaga aktywnego działania ze strony polityki gospodarczej państwa. Zapobieżenie dalszej degradacji gospodarki morskiej wymaga działania w siedmiu kierunkach. 1. Trzeba przywrócić normalne funkcjonowanie systemu kredytowania podmiotów gospodarki morskiej, w przypadku potrzeby wsparte gwarancjami państwa oraz stworzyć korzystne warunki dla napływu kapitału do gospodarki morskiej. Kluczowe znaczenie ma poparcie państwa na rzecz lepszego dostępu do kredytów bankowych. Powinniśmy też poprzeć inicjatywę UE zmierzającą do stworzenia specjalnych funduszy gwarancyjnych dla przemysłu okrętowego. Niektóre procesy mogą wymagać przejściowo stosowania subsydiów tak jak to ma miejsce w innych krajach UE. 2. Konieczne jest połączenie wysiłków sektora publicznego (rządowego i samorządowego) i prywatnego na rzecz aktywności morskiej. Wymaga to jak najszybszego opracowania i wdrożenia przepisów prawnych stwarzających bardziej przejrzyste formy współdziałania kapitału publicznego z prywatnym. Rozważenia wymaga aktywizacja form społecznego poparcia tej gospodarki na wzór Ligi Morskiej dostosowanych do obecnych warunków. 3. Za niezbędny warunek poprawy sytuacji uważamy opracowanie przez administrację rządową wzorem innych krajów UE i następnie realizację polskiej polityki morskiej obejmującej żeglugę, porty, stocznie i rybołówstwo. Wymaga to określenia ogólnej koncepcji tej polityki, kierunków zmian strukturalnych, priorytetów państwa, obszarów współdziałania i poparcia państwa, a przede wszystkim konkretnych środków jej realizacji. Program ten powinien zmierzać do osiągnięcia następujących zadań: a) w portach - poprawa dostępności transportowej do portów polskich, zwłaszcza dla ładunków drobnicowych, masowych i specjalistycznych, a równocześnie budowy nowego terminalu kontenerowego w Porcie Północnym w Gdańsku i w Zespole Portowym Szczecin-Świnoujście oraz rozbudowy terminalu kontenerowego w porcie gdyńskim jak i budowy terminali promowych w Gdyni i Gdańsku, równocześnie z budową nowoczesnych centrów logistyczno-dystrybucyjnych. Jednym z głównych priorytetów powinno być wsparcie przez państwo procesów konteneryzacji transportu, b) w żegludze - zwiększenie obsługi przez polską liniową żeglugę morską rosnącej europejskiej wymiany handlowej, zwłaszcza bałtyckiej, Morza Północnego i Morza Śródziemnego, z koncentracją na żegludze bliskiego zasięgu: promowej i ro-ro, a równocześnie do odrodzenia bałtyckiej żeglugi trampowej, czego warunkiem jest zapewnienie pomocy finansowej niezbędnej dla generalnej odnowy floty w wyniku obniżenia jej średniego wieku, c) w stoczniach - podniesienie wiarygodności polskiego sektora stoczniowego, przez stworzenie normalnych warunków finansowania działalności produkcyjnej stoczni, aby co najmniej utrzymać dotychczasową ich pozycję na światowym rynku budownictwa okrętowego, to zaś wymaga utrzymania konkurencyjnego poziomu płac w polskich stoczniach, a równocześnie wspierania specjalizacji stoczni polskich w kierunku remontów statków, d) w rybołówstwie morskim - zapewnienie warunków dla pełnego wykorzystania przyznawanych Polsce bałtyckich kwot połowowych w drodze daleko idącej restrukturyzacji polskiego, bałtyckiego potencjału połowowego, wspartej unijnymi programami pomocowymi dla rybołówstwa. 4. Zasadnicze znaczenie ma dostosowanie polskiej gospodarki morskiej do polityki żeglugowej, portowej i stoczniowej Unii, a zwłaszcza włączenie polskiej sieci transportowej do zintegrowanej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (budowa autostrad, modernizacja linii kolejowych). Istotne jest tu zwłaszcza maksymalne wykorzystanie w interesie rozwoju kraju stwarzanych przez Unię możliwości aktywizacji transportu morskiego. Przewidywana w UE koordynacja i ujednolicenie programów budowy okrętów dla potrzeb floty wojennej krajów członkowskich powinna być maksymalnie wykorzystana dla zapewnienia odpowiedniego w tym udziału Polski. Dotyczy to także działań na rzecz zwiększenia udziału stoczni polskich w modernizacji floty NATO. 5. W celu zdynamizowania polskiej gospodarki morskiej do roku 2020 należy rozpocząć eksploatację dna morskiego w ramach Wspólnej Organizacji Interoceanmetal (IOM). 6. Konieczne jest wsparcie tworzenia nowych dziedzin alternatywnych do dotychczasowych źródeł zatrudnienia w województwach nadmorskich zagrożonych następstwami likwidacji podmiotów tradycyjnej gospodarki morskiej. Są to usługi biznesowe, przemysły wysokiej techniki, dziedziny zagospodarowujące czas wolny, zwłaszcza turystyka, ochrona środowiska, rolnictwo ekologiczne i „zielona energia”, komercyjne usługi medyczne. Wymagać to będzie przekształcania sezonowych usług turystycznych w całoroczne i ich powiązanie z funkcją uzdrowiskową i regeneracją. Należy w tej dziedzinie jak najszerzej wiązać się z potencjalnymi klientami z Niemiec i krajów skandynawskich. Jako kierunek ewentualnej specjalizacji w przemyśle regionu na szerszą uwagę zasługuje też produkcja sprzętu do uprawiania sportów wodnych oraz rozszerzenie wydobycia i przetwórstwa bursztynu Warto utworzyć specjalne lokalne fundusze udzielające wsparcia dla inicjatyw w tym zakresie szczególnie na terenach po byłych państwowych gospodarstwach rolnych. 7. Rekonstrukcja regionów powinna być powiązana z działalnością miejscowych wyższych uczelni. Celowe jest uzależnienie subsydiów dla uczelni od zadań realizowanych na potrzeby lokalne lub regionu. Konieczne jest wykorzystanie środków Unii Europejskiej dla tworzenia ośrodków nauki i postępu technicznego na tych terenach. Trzeba przywrócić korzystanie przez państwo z usług np. Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni, Instytutu Oceanologii PAN w Sopocie i innych naukowo-badawczych jak i wiedzy specjalistów morskich i jak najszerzej rozwijać konsultację z lokalnymi instytucjami naukowymi i organizacjami pozarządowymi. Komitet nasz uważa, że warunkiem szybszego rozwoju gospodarki morskiej jest również zainteresowanie tą sprawą całego społeczeństwa polskiego przy aktywnym udziale radia i telewizji. Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN dla najwyższych władz Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie konieczności powstrzymania degradacji gospodarki morskiej w Polsce
W imieniu
Prezydium Komitetu Prognoz ;Polska 2000 Plus”
Polskiej Akademii Nauk
/Leszek Kuźnicki/
Prezydium Komitetu Prognoz ;Polska 2000 Plus”
Polskiej Akademii Nauk
/Leszek Kuźnicki/
Warszawa, 19 października 2004 r.