Książki
Raport "Zagrożenia globalne barierami rozwoju"
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
- Odsłon: 3035
2.Tabele
Rewolucja informacyjna a kryzys intelektualny
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
- Odsłon: 3505
wydawca: Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus"
Warszawa 2015, s.s 228
ISBN 978-83-8017-028-5
- Wstęp
- Andrzej P. Wierzbicki, Trzy powody, dla których rewolucja informacyjna wywołuje kryzys intelektualny·
- Jerzy Kleer, Kryzys w ekonomii: jaki jest jego charakter?
- Zbigniew Madej, Postindustrialne kryzysy w ekonomii
- Lech W. Zacher, Rewolucja informacyjna a dystrybucja wiedzy i władzy
- Julian Auleytner, Zagrożenia cyberprzestrzeni
- Roman Galar, Rozsądek gapia
- Waldemar Czajkowski, O pojęciu kryzysu intelektualnego
- Krzysztof Wieczorek, Kryzys europejskiego człowieczeństwa – faza trzecia
- Janusz Mucha, Rewolucja informatyczna a wyzwania cywilizacyjne.Trzy pokolenia dzisiejszych użytkowników
- Maria Szyszkowska, Negatywne przemiany w sferze wartościjako skutek rewolucji informacyjnej
- Krzysztof Wielecki, Kryzys cywilizacyjny i humanistyczne nauki społeczne
- Konrad Prandecki, Sylwia Śmietanko, Maciej Hacaga, Wojciech Kazanecki, Rewolucja informacyjna a społeczeństwa połowy XXI wieku – punkt widzenia młodego pokolenia
- Informacja o autorach
Czy rewolucja informacyjna wywołuje kryzys intelektualny? Publikacja bez znaku zapytania w tytule jest owocem naukowego przedsięwzięcia Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus" przy Prezydium PAN, w ramach większego projektu badawczego „Zagrożenia Globalne – barierami rozwoju", w której starano się skonfrontować poglądy przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych w obszarze powiązań między rewolucją informacyjną a kryzysem intelektualnym. Że ten ma w wielu dyscyplinach nauki miejsce, nie trzeba nazbyt wielu przekonywać, bo odpowiedzi na liczne destrukcje przestrzeni publicznej oraz liczne wynaturzenia, nauka nie daje na tyle poprawnych odpowiedzi, by można było je wdrożyć do praktyki. Natomiast kwestią otwartą jest na ile istnieje związek między rewolucją informacyjną a kryzysem intelektualnym. Dyskusja przygotowująca tematykę tej publikacji trwało długo, a wśród członków Prezydium Komitetu Prognoz, a także niektórych jego członków, pojawiały się liczne wątpliwości czy oba te zjawiska i procesy można łączyć. Wszak rewolucja informacyjna niesie wiele pozytywnych zjawisk, przez nikogo zresztą niekwestionowanych, a w wielu dyscyplinach, również naukowych, mamy do odnotowania liczne, nowe rozwiązania, dające podstawy dla lepszego rozumienia otaczającej rzeczywistości. Niemniej przedstawiono także wiele argumentów uzasadniających podjęcie tej tematyki, bowiem w wyniku sporu między zwolennikami a przeciwnikami związku między rewolucją informacyjną a kryzysem intelektualnym, mogły pojawić się nowatorskie ujęcia dotyczące poszczególnych dyscyplin naukowych, zwłaszcza, chociaż nie jedynie w dziedzinie nauk humanistycznych.
Bogdan Suchodolski - osoba i myśl
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
- Odsłon: 6138
BOGDAN SUCHODOLSKI - OSOBA I MYŚL
Redakcja naukowa: Irena Wojnar
wyd. Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus"
Polska Akademia Nauk, Warszawa 2014
ISBN 978-83-61236-50-4
s.s. 288
Wierzył w wielkość człowieka; zmagał się z małością ludzi,
Wiedział, że wartość ludzkiego życia wyznacza tragizm prawdy i piękna.
B. Suchodolskiego humanizm konkretyzuje się w postaci trzech znaczeń komplementarnych: jako „świat umanistyczny", trwałe uniwersum ludzkich dokonań w obszarze wiedzy i wartości; jako zespół refleksji na temat tego uniwersum (nauki humanistyczne) czy szerzej jako sposób uprawiania refleksji w perspektywie człowieka; oraz jako postawa zaangażowania i wrażliwości, wyznacznik praktycznego działania, źródło osądu nad światem, swoiste sumienie w stosunku do rzeczywistości. Ideały humanizmu, zaufanie do kultury jako sposobu życia splatały się w biografii i twórczości Profesora z troską o rozwój i dorastanie człowieka, wyznaczały kierunki działalności i naukowej i praktycznej. Był nauczycielem, profesorem uniwersytetu, organizatorem życia naukowego, animatorem niezliczonej ilości inicjatyw kulturalnych i wydawniczych. Z obszernej bibliografii dzieł Profesora przypomnijmy tytuły ymboliczne, które pobudzają wyobraźnię, ilustrują ruch myśli, akcentują sensy i wartości:
Kochaj życie-bądź dzielny, 1927, 1930·
Uspołecznienie kultury, 1937, 1947·
Skąd i dokąd idziemy, 1943 (1939)·
Wychowanie dla przyszłości, 1947, 1959, 1968·
Narodziny nowożytnej filozofii człowieka, 1963, 1968·
Rozwój nowożytne j filozofii człowieka, 1967·
Trzy pedagogiki, 1970·
Labirynty współczesności, 1972, 1974·
Kim jest człowiek, 1974 i kolejne wydania·
Wychowanie i strategia życia, 1983, 1987·
Wychowanie mimo wszystko, 1990·
Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje 1992
Kryzys jakości życia
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
- Odsłon: 3339
KRYZYS JAKOŚCI ŻYCIA
Redakcja naukowa: Zbigniew Strzelecki, Elzbieta Kryńskia, Janusz Witkowski
wyd. Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus"
Polska Akademia Nauk, Warsawa 2014
ISBN 978-83-7151-557-6
s.s.256
Czy kryzys światowych zasobów?
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
- Odsłon: 3298
CZY KRYZYS ŚWIATOWYCH ZASOBÓW?
Redakcja naukowa: Bogdan Galwas, Bohdan Wyżnikiewicz
wyd. Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus"
Polska Akademia Nauk, Warszawa 2014
ISBN 978-83-7151-591-0
s.s. 260