Komitet Prognoz

Wybierz swój język

  • Polish (PL)
  • English (UK)
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Prezydium
  • Struktura
  • Skład
  • Zakres działania
  • Wydawnictwa
  • Wydarzenia
  • Memoriały
  • Korespondencje
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Wydawnictwa
  3. Książki

Książki

Global Threats as barriers to development

Szczegóły
Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
Opublikowano: 30 październik 2015
Odsłon: 4988

ksia119 A 

 

GLOBAL THREATS AS BARRIERS TO DEVELOPMENT

Jerzy Kleer, Michał Kleiber
 
wyd. Polish Academy of Sciences  "Poland 2000 Plus" Foresight CommitteKomitet Prognoz "Polska 2000 Plus"
ISBN 978-83-8017-065-0
 s.s. 144 Warsaw 2015
 
Publikacja finansowana ze środków Narodowego Banku Polskiego
 
 
 
Foreword
Chapter I. INTRODUCTION: THE MAJOR DISTINGUISHING CHARACTERISTICS OF THE THREATS FACING THE MODERN-DAY
WORLD
Chapter II. A CLASSIFICATION OF MODERN-DAY THREATS
1. Threats of a worldwide nature
1.1 The absence of a coherent world order
1.2. Discrepancies between globalization and the interests of sovereign countries
1.3. The differing pace of adjustment to change among various social groups
1.4. Difficulties in adjustment to the pace of ongoing changes
1.5.New, previously unknown types of risk
2. Systemic threats
2.1. Political and institutional crises
2.2. A series of economic crises, or a crisis of capitalism itself?
2.3 Social crises and the disruption of the traditional structure of capitalist society
3. Threats related to human survival
3.1. The growing conviction of a lack of security
3.2. Widening income differentials
3.3. The squandering of resources
3.4. Having a job as a source of income
3.5. Consequences of population growth on a global scale
3.6. Environmental degradation and climate change
3.7. Disruption of the public sphere
3.8. Human migration
3.9. Rivalry between political and economic powers
3.10. Socioeconomic pathologies
3.11. Megacities
3.12. Shortcomings of education and scientific research in the information-revolution era
Chapter III. THE PERISTENCE OF MODERN-DAY THREATS
1. The economic model
2. Excessive imitation
3. Consequences of the population explosion
4. Consequences of technological progress
5. Rivalry between major powers and their dominance
6. Cultural diversity
Chapter IV. CIVILIZATIONAL TURNING POINTS
1. Time as a factor determining the pace of change
2. The geographical reach of new civilization
3. Civilizational continuity
Chapter V. THREATS FACING POLAND
SUMMARY
Bibliography
 
Supplement
Ranking of threats: towards an age-based assessment of perceptions
Tables
 
 

 

Megamiasta przyszlości szansa czy zagrożenie rozwoju

Szczegóły
Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
Opublikowano: 28 październik 2015
Odsłon: 4729

ksia118A 

 

MEGAMIASTA PRZYSZŁOŚCI SZANSA CZY ZAGROŻENIE ROZWOJU

wyd. Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus"

redakcja naukowa Jerzy Kleer, Zbigniew Strzelecki
ISBN 978-83-8017-056-8
 s.s. 362,
Warszawa 2015
Publikacja finansowana ze środków Narodowego Banku Polskiego
 
Wstęp
Rozwój megamiast
Ludność miast w przyszłości – Zbigniew Strzelecki
Megamiasta: destrukcja przestrzeni publicznej – Jerzy Kleer
Od metropolii do megamiasta – Piotr Korcelli, Ewa Korcelli–Olejniczak.
Modele rozwoju megamiast i ich przyszłość – Zygmunt Ziobrowski
Rola segmentu kreatywnego w rozwoju miast i regionów – Sylwia Bąkowska
Pułapki urbanizacji w perspektywie globalnej – Lech W.Zacher
Korzyści społeczno-ekonomiczne rozwoju megamiast
Zarządzanie megamiastami – wybrane aspekty doświadczeń międzynarodowych – Tadeusz Markowski
Jaka edukacja przyszłości - Bogdan Galwas
Identyfikacja pułapek ekonomicznego rozwoju miast w świetle koncepcji smart city. Studium
przypadku miasta Barcelona – Ewelina Szczech-Pietkiewicz
Zagrożenia społeczno-gospodarcze i kulturowe rozwoju megamiast
Zagrożenia rozwoju megamiast – Konrad Prandecki, Wojciech Kazanecki, Sylwia Śmietanko
Wpływ wielkich miast na naturę ludzką – Maria Szyszkowska
Nasilające się konflikty w świecie wielokulturowym i w społecznościach megamiast – niezwłocznym wyzwaniem edukacji – Janusz Gajda
Obyśmy zdrowi byli ... Megamiasto jako zagrożenie dla zdrowia czy recepta na długowieczność – Jakub Fichna
Magamiasta a zagrożenia dla zdrowia – Agata Penconek
Rozwój miasta a rolnictwo – Józef St. Zegar, Barbara Chmielewska
Usługi komunalne – więcej rynku czy regulacji – Stanisław M. Szukalski .
Studium przypadku rozwoju megamiast
Szanghaj: pierwsza megalopolis na globie – Bogdan Góralczyk
Analiza porównawcza azjatyckich megamiast na przykładzie Tokio i Delhi – Katarzyna Nawrot
Nowy Jork – miasto postępu – Bohdan Szklarski
Miasto Meksyk – zaprzeczenie zrównoważonego rozwoju – Urszula Żuławska, Elżbieta Żuławska-Sobczyk
Kierunki rozwoju nigeryjskiej metropolii Lagos w pierwszych dekadach XXI wieku – szanse i zagrożenia – Malwina Bakalarska
Informacja o autorach
Przejdź do książki
 

 

 

Raport "Zagrożenia globalne barierami rozwoju"

Szczegóły
Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
Opublikowano: 23 lipiec 2015
Odsłon: 3085
ksia383A
 
Jerzy Kleer, Michał Kleiber
ZAGROŻENIA GLOBALNE BARIERAMI ROZWOJU
 
Wydawca Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus" PAN
Warszawa 2015, s.s. 153
ISBN 978-83-8017-054-4
 
Publikacja finansowana ze środków Narodowgo Banku Polskiego
 
 Wstęp
Rozdział I. WPROWADZENIE – SPECYFIKA WSPÓŁCZESNYCH ZAGROŻEŃ
Rozdział II. PODZIAŁ ZAGROŻEŃ
1.Zagrożenia o charakterze światowym
1.1.Brak spójnego ładu światowego
1.2.Sprzeczność między procesami globalizacyjnymi a państwem narodowym (suwerennym)
1.3.Nierównomierne tempo przyswajania zmian przez różne grupy społeczne
1.4.Trudności dostosowywania się do tempa zachodzących zmian
1.5.Nowe typy ryzyka, nieznane w przeszłości
 
2. Zagrożenia systemowe
2.1. Kryzysy polityczno-ustrojowe
2.2. Kryzysy ekonomiczne,czy kryzys ekonomiczny kapitalizmu?
2.3 Kryzysy społeczne i rozbicie tradycyjnej struktury społeczeństwa kapitalistycznego
 
3. Zagrożenia związane z przetrwaniem człowieka
3.1. Postępujące przeświadczenie o braku bezpieczeństwa
3.2. Narastające zróżnicowanie w zakresie podziału dochodów
3.3. Marnotrawstwo zasobów
3.4. Posiadanie pracy jako źródła dochodu
3.5. Skutki wzrostu liczby ludności w skali światowej
3.6. Niszczenie środowiska naturalnego i zmiany klimatyczne.
3.7. Destrukcja sfery publicznej
3.8. Migracje ludności
3.9. Rywalizacja potęg polityczno-gospodarczych
3.10. Patologie społeczno-ekonomiczne
3.11. Megamiasta
3.12. Słabości systemu edukacji i badań naukowych w warunkach rewolucji informacyjnej
Rozdział III. TRWAŁOŚĆ ZAGROŻEŃ
1. Model ekonomiczny
2. Procesy nadmiernego naśladownictwa
3. Konsekwencje eksplozji demograficznej
4. Konsekwencje postępu technicznego
5. Dominacja wielkich państw oraz ich rywalizacja
6. Zróżnicowanie kulturowe .
Rozdział IV. PRZESILENIA CYWILIZACYJNE
1. Czas jako czynnik określający tempo zmian
2. Terytorialny zasięg nowych cywilizacji
3. Kwestia ciągłości cywilizacyjnej
Rozdział V. ZAGROŻENIA DLA POLSKI
PODSUMOWANIE
Bibliografia
Aneks
1. Ranking zagrożeń: próba oceny

2.Tabele

 

więcej: https://informacje.pan.pl/index.php/czasopisma/pozostale/publikacje-komitetow-pan/211-zagrozenia-globalne-barierami-rozwoju

Rewolucja informacyjna a kryzys intelektualny

Szczegóły
Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
Opublikowano: 15 kwiecień 2015
Odsłon: 5379
 
ksia117ARewolucja informacyjna a kryzys intelektualny
 
red. naukowa: Julian Auleytner, Jerzy Kleer

 

 

wydawca: Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus"

Warszawa 2015, s.s 228

ISBN 978-83-8017-028-5

 

Spis treści·
  • Wstęp
  • Andrzej P. Wierzbicki, Trzy powody, dla których rewolucja informacyjna wywołuje kryzys intelektualny·
  • Jerzy Kleer, Kryzys w ekonomii: jaki jest jego charakter?
  • Zbigniew Madej, Postindustrialne kryzysy w ekonomii
  • Lech W. Zacher, Rewolucja informacyjna a dystrybucja wiedzy i władzy
  • Julian Auleytner, Zagrożenia cyberprzestrzeni
  • Roman Galar, Rozsądek gapia
  • Waldemar Czajkowski, O pojęciu kryzysu intelektualnego
  • Krzysztof Wieczorek, Kryzys europejskiego człowieczeństwa – faza trzecia
  • Janusz Mucha, Rewolucja informatyczna a wyzwania cywilizacyjne.Trzy pokolenia dzisiejszych użytkowników
  • Maria Szyszkowska, Negatywne przemiany w sferze wartościjako skutek rewolucji informacyjnej
  • Krzysztof Wielecki, Kryzys cywilizacyjny i humanistyczne nauki społeczne
  • Konrad Prandecki, Sylwia Śmietanko, Maciej Hacaga, Wojciech Kazanecki, Rewolucja informacyjna a społeczeństwa połowy XXI wieku – punkt widzenia młodego pokolenia
  • Informacja o autorach

 

 

Czy rewolucja informacyjna wywołuje kryzys intelektualny? Publikacja bez znaku zapytania w tytule jest owocem naukowego przedsięwzięcia Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus" przy Prezydium PAN, w ramach większego projektu badawczego „Zagrożenia Globalne – barierami rozwoju", w której starano się skonfrontować poglądy przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych w obszarze powiązań między rewolucją informacyjną a kryzysem intelektualnym. Że ten ma w wielu dyscyplinach nauki miejsce, nie trzeba nazbyt wielu przekonywać, bo odpowiedzi na liczne destrukcje przestrzeni publicznej oraz liczne wynaturzenia, nauka nie daje na tyle poprawnych odpowiedzi, by można było je wdrożyć do praktyki. Natomiast kwestią otwartą jest na ile istnieje związek między rewolucją informacyjną a kryzysem intelektualnym. Dyskusja przygotowująca tematykę tej publikacji trwało długo, a wśród członków Prezydium Komitetu Prognoz, a także niektórych jego członków, pojawiały się liczne wątpliwości czy oba te zjawiska i procesy można łączyć. Wszak rewolucja informacyjna niesie wiele pozytywnych zjawisk, przez nikogo zresztą niekwestionowanych, a w wielu dyscyplinach, również naukowych, mamy do odnotowania liczne, nowe rozwiązania, dające podstawy dla lepszego rozumienia otaczającej rzeczywistości. Niemniej przedstawiono także wiele argumentów uzasadniających podjęcie tej tematyki, bowiem w wyniku sporu między zwolennikami a przeciwnikami związku między rewolucją informacyjną a kryzysem intelektualnym, mogły pojawić się nowatorskie ujęcia dotyczące poszczególnych dyscyplin naukowych, zwłaszcza, chociaż nie jedynie w dziedzinie nauk humanistycznych.

 
Prezentowana praca próbuje odpowiedzieć na pytanie: co nowego wnosi rewolucja informacyjna do rozumienia rzeczywistości? Ale także, na ile spłyca rozumienie pojawiających się problemów związanych zwłaszcza z jej pojawieniem się, nie mówiąc już o licznych zagrożeniach takich m.in. jak możliwości inwigilacji, walka w cyberprzestrzeni, nowe typy broni czy odmienne w porównanie z przeszłością formy walki, czego jesteśmy świadkami w różnych częściach świata.
 
Musimy bowiem pamiętać, że wprawdzie rewolucja informacyjna jest jeszcze produktem rewolucji przemysłowej, ale pod względem swego instrumentarium przynależy już do cywilizacji wiedzy. Natomiast w sferze intelektualnej pojawia się kluczowe pytanie czy wątpliwość, na ile przy pomocy instrumentarium badawczego, a także teoretycznego, ukształtowanego w przeszłości, tzn. w cywilizacji przemysłowej, potrafimy dostatecznie dobrze objaśnić, a także dać odpowiednie rekomendacje dla łagodzenia czy likwidacji nowo pojawiających się zagrożeń. Dotyczy to nie tylko nauk humanistycznych, ale także konsekwencji związanych z postępem techniki, zwłaszcza takich jak np. automatyzacja czy robotyzacja.
 
W prezentowanej książce próbujemy odpowiedzieć na kilka pytań, wśród między innymi dotyczących takich kwestii jak: dlaczego kryzys intelektualny; zagrożenia wynikające z rewolucji informacyjnej, aspekty aksjologiczne kryzysu intelektualnego. To co jest szczególnie istotne, jako pokłosie rewolucji informacyjnej, przejawia się, mimo boomu edukacyjnego w naskórkowej (powierzchownej) wiedzy młodzieży, a także pojawieniu się olbrzymiej rzeszy młodych, wykształconych, ale bez pracy, oraz w nowym zjawisku, jakim stał się prekariat. Jak dotąd nie ma na to odpowiedzi, ani teoretycznej, ani tym bardziej praktycznej. Jest to zjawisko charakterystyczne, głównie, chociaż nie wyłącznie, dla państw wywodzących się z cywilizacji euro-atlantyckiej. Wskutek zarówno globalizacji, jak i olbrzymich zmian demograficznych, charakteryzujących się między innymi przesuwaniem się ludności do miast pojawiły się megamiasta. Ich problemy społeczne i ekonomiczne tworzą niepokoje o przyszłość, uruchamiają olbrzymie pokłady ruchów populistycznych i ekstremistycznych. Na te i inne pytania ciągle nie mamy dostatecznie poprawnej odpowiedzi, które powinna dostarczyć nauka. I jest to także jednym z przejawów kryzysu intelektualnego związanego z rozumem. Jego związek z rewolucją informacyjną nie ma charakteru jedynie czasowego, ale także przyczynowo-skutkowy.

 

Przejdź do ksiązki

Bogdan Suchodolski - osoba i myśl

Szczegóły
Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
Opublikowano: 04 lipiec 2014
Odsłon: 6268

ksia116A

BOGDAN SUCHODOLSKI - OSOBA I MYŚL

Redakcja naukowa: Irena Wojnar

wyd. Komitet Prognoz  "Polska 2000 Plus"

Polska Akademia Nauk, Warszawa 2014

ISBN 978-83-61236-50-4

s.s. 288

 

 

Wierzył w wielkość człowieka; zmagał się z małością ludzi,
Wiedział, że wartość ludzkiego życia
wyznacza tragizm prawdy i piękna.

 
Profesor jako jeden już z chyba ostatnich zasługuje na miano humanisty w renesansowym znaczeniu tego słowa. W myśl
B. Suchodolskiego humanizm konkretyzuje się w postaci trzech znaczeń komplementarnych: jako „świat umanistyczny", trwałe uniwersum ludzkich dokonań w obszarze wiedzy i wartości; jako zespół refleksji na temat tego uniwersum (nauki humanistyczne) czy szerzej jako sposób uprawiania refleksji w perspektywie człowieka; oraz jako postawa zaangażowania i wrażliwości, wyznacznik praktycznego działania, źródło osądu nad światem, swoiste sumienie w stosunku do rzeczywistości. Ideały humanizmu, zaufanie do kultury jako sposobu życia splatały się w biografii i twórczości Profesora z troską o rozwój i dorastanie człowieka, wyznaczały kierunki działalności i naukowej i praktycznej. Był nauczycielem, profesorem uniwersytetu, organizatorem życia naukowego, animatorem niezliczonej ilości inicjatyw kulturalnych i wydawniczych. Z obszernej bibliografii dzieł Profesora przypomnijmy tytuły  ymboliczne, które pobudzają wyobraźnię, ilustrują ruch myśli, akcentują sensy i wartości:

Kochaj życie-bądź dzielny, 1927, 1930·
Uspołecznienie kultury, 1937, 1947·
Skąd i dokąd idziemy, 1943 (1939)·
Wychowanie dla przyszłości, 1947, 1959, 1968·
Narodziny nowożytnej filozofii człowieka, 1963, 1968·
Rozwój nowożytne j filozofii człowieka, 1967·
Trzy pedagogiki, 1970·
Labirynty współczesności, 1972, 1974·
Kim jest człowiek, 1974 i kolejne wydania·
Wychowanie i strategia życia, 1983, 1987·
Wychowanie mimo wszystko, 1990·
Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje 1992
 
Spis treści
Wstęp
Rocznice – zobowiązaniem pamięci – Irena Wojnar
 
Cześć pierwsza – Przypomnienia
Bogdan Suchodolski – Moje uniwersytety
Bogdan Suchodolski – Moja droga do pedagogiki i przez pedagogikę
Bogdan Suchodolski – Listy do Heleny Radlińskiej
Rozmowa z profesorem Bogdanem Suchodolskim o edukacji
Bogdan Suchodolski – Pożegnanie z Narodową Radą Kultury
Ostatnia rozmowa z profesorem Bogdanem Suchodolskim – „Kochaj życie - bądź dzielny"
Bogdan Suchodolski – O wychowaniu
Bogdan Suchodolski – O prawdzie
Bogdan Suchodolski – Pedagogika ideałów i pedagogika życia
Bogdan Suchodolski – Czy historia nauki jest historią prawdy? ...
 
Część druga – Nawiązania
O polskim modelu historii nauki Bogdana Suchodolskiego – Irena Stasiewicz-Jasiukowa
Bogdan Suchodolski – inicjator i redaktor wydawnictwa Historia Nauki Polskiej – Barbara Kuźnicka, Leszek Kuźnicki
Wierny ponadczasowej wizji przyszłości – Antoni Rajkiewicz
Wobec „Wychowania dla przyszłości" – twórczość Bogdana Suchodolskiego jako wyzwanie intelektualne – Andrzej Ciążela
Bogdana Suchodolskiego niezwykła osobowość i koncepcja kultury – Janusz Gajda
Humanizm Bogdana Suchodolskiego – Andrzej Sztylka
Profesor Bogdan Suchodolski w Uniwersytecie Warszawskim – Irena Wojnar
Profesor Bogdan Suchodolski w Komitecie „Polska 2000" – Irena Wojnar
Profesor Bogdan Suchodolski w Narodowej Radzie Kultury – Rafał Skąpski
Profesor Bogdan Suchodolski jako ekspert edukacji – Czesław Kupisiewicz
Nie tylko o nauczycielach – wywiady z profesorem Suchodolskim – Henryka Witalewska
Konferencje Komitetu Prognoz w Jabłonnie – fenomen ich trwania? – Henryka Kwiatkowska
Wspomnienie o profesorze Suchodolskim – Małgorzata Malicka
Profesor Bogdan Suchodolski – mój Mistrz, wielki i bliski – Wiesława Pielasińska
Inspiracje poprzez dzieło – Agnieszka Piejka
Informacja o autorach

 

Przejdź do książki

  1. Kryzys jakości życia
  2. Czy kryzys światowych zasobów?
  3. Kryzysy systemowe
  4. Bogaci i biedni - problemy rozwoju społeczeństwa polskiego

Strona 4 z 11

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Do góry

Copyright © 2025 .:: Komitet Prognoz Polskiej Akademii Nauk ::.