Książki
Czlowiek europejski - korzenie i droga
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
- Odsłon: 3469

Warszawa 2010
ISBN 978-83-61236-24-5
s.s. 262
Zdajemy sobie w pełni sprawę z niedoskonałości, a zwłaszcza z niekompletności prezentowanej książki. Jej temat przerasta możliwości pełnego opracowania. Sądzimy wszakże, iż pobudzony przez naszych autorów ruch myśli zainspiruje potencjalnych czytelników do dalszych rozważań i przemyśleń. Temat jest ważny i gorący. Opowiadamy się za wewnętrznym bogactwem, wrażliwością i otwartością europejskich obywateli dzisiejszych i nadchodzących pokoleń, przed którymi stoi trudne zadanie budowania przyszłości.
Być może nadejdzie czas, że będziemy mówić nie tyle o człowieku europejskim, ile po prostu o CZŁOWIEKU, ponad zróżnicowanymi tożsamościami w perspektywie wspólnych wartości i wspólnoty wspólnot ludzkich. Współczesny świat zdominowany anonimową presją osiągania dobrobytu zagubił myślenie o człowieku, jako PODMIOCIE twórczym poza wszelkimi narzucanymi regułami, ale będącym OSOBĄ, która jest zdolna do heroicznych działań dla wielowymiarowego humanizmu. Istota ludzka ma szansę stawania się właśnie takim człowiekiem, który klamrą spina renesans z przyszłością.
Spis treści
Wprowadzenie – Irena Wojnar, Mikołaj Ł. Lipowski
Część pierwsza – TOŻSAMOŚĆ
Osobowa tożsamość Europejczyka zobowiązanie i kontrowersje - Irena Wojnar
Wenecka i polska Europa - Eugeniusz Kabatc
Kultura dla pokoju - Michelle Campagnolo
Tożsamość kulturowa/kulturalna prawem człowieka - Mikołaj Ł. Lipowski
Bycie Europejczykiem jako wyzwanie - Janusz Gajda
Osobowa tożsamość Europejczyka - perspektywa korczakowska - Jadwiga Bińczycka
Europejskie wyzwanie społeczno-edukacyjne - Andrzej Grzegorczyk
Część druga – WARTOŚCI
Twórcza autonomia kultury - Andrzej Ciążela
Nauka, technika, wartości a intuicja, metafizyka, hermeneutyka - Andrzej P. Wierzbicki
Naukowe wymiary współczesności - Jerzy Kubin
Tradycyjne wartości – piękno i ekspresja we współczesnej rzeczywistości kulturowej - Maria Przychodzińska
Społeczeństwo doznań? - Henryk Depta
Kultura informacyjna w przezwyciężaniu globalnego kryzysu - Lesław Michnowski
Część trzecia – KSZTAŁCENIE
Edukacyjny wymiar aktywności współczesnego Europejczyka - Jerzy Semków
Humanistyczne aspekty działania edukacyjnego - Czesław Banach
„Edukacja dla Europy” – Raport Komisji Europejskiej - Mariusz Samoraj
Wypowiedzi studentów UW na temat edukacji i samoedukacji europejskiej - Agnieszka Piejka
Polskie doświadczenia na temat wspólnotowej edukacji europejskiej - Katarzyna Szymala
Wrażliwość humanistyczna w urynkowionym świecie - Henryka Kwiatkowska
O potrzebie nauk humanistycznych - Anna Przecławska
DOKUMENTY
Europa niebezpieczeństwa integracji - Bogdan Suchodolski
Kultura europejska czy uniwersalna? - Bronisław Biliński
Edukacja europejska-idea-treści-realia - konferencja Komitetu w 1993
Informacja o autorach
Wyzwania Przyszlości - Szanse i Zagrożenia
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
- Odsłon: 6874

Warszawa 2010
ISBN-978-83-61236-17-7
s.s. 480
Istnieją przesłanki, by sądzić, że szybki rozwój cywilizacji technicznej i naukowej, dominujący dzisiaj na Ziemi, może być wewnętrznie niestabilny, prowadzić do katastrofy, a cywilizacje takie jak nasza są tylko rzadkimi i przejściowymi fenomenami we wszechświecie. Dlatego też ze szczególną uwagą powinniśmy zastanawiać się nad zagrożeniami i wyzwaniami przyszłości, i to w dłuższej perspektywie. Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus” zorganizował w grudniu 2009 konferencję „Wyzwania przyszłości”, która stanowiła głos w dyskusji nad skomplikowanymi problemami ludzkości, a także była próbą skierowania uwagi społeczeństwa polskiego na zagadnienia długookresowe (np. w perspektywie roku 2050) o wymiarze globalnym.
Zmiany, jakie miały w ostatnich kilku latach i mają miejsce w świecie, zarówno wskutek globalizacji, lawinowego rozwoju technologii, głębokiego kryzysu ekonomicznego, zmian klimatycznych, narastającego terroryzmu, jak i rewolucji informacyjnej, głębokiego różnicowania się społeczeństw oraz ograniczenia suwerenności państwowej, zmieniły charakter wyzwań stojących przed społecznością światową.
To, co obecnie wydaje się nowe, i w przyszłości przyjmie zapewne inną postać, dotyczy hierarchii ważności tych wyzwań, a także sposobu ich rozwiązywania. O niektórych potrafimy znacznie więcej powiedzieć w porównaniu z tym jak je rozumiano uprzednio, o innych możemy powiedzieć mniej.
Co ekonomiści myślą o przyszłości
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
- Odsłon: 4045

Warszawa 2009
ISBN-978-83-61236-05-4
s.s.266
Książka ta jest ważną i godną szerszego upowszechnienia odpowiedzią na jeden z ważniejszych deficytów życia naukowego i intelektualnego w Polsce, a mianowicie myślenia o przyszłości w sposób twórczy, uporządkowany i zaangażowany zarazem. Z analizy większości opracowań zamieszczonych w tej książce wyłania się wniosek, że trudność określenia przyszłości wynika głównie z niedostatków analizy teraźniejszości i przeszłości, ale także z niedoceniania znaczenia myślenia o przyszłości. Grono znanych polskich ekonomistów podjęło się w niej trudu zaprezentowania najważniejszych problemów, tendencji i wizji rozwoju świata w perspektywie lat 2020-2050. Prezentowana książka jest efektem wspólnej inicjatywy bardzo zasłużonych dla badań związanych z przyszłością Polski i świata instytucji: Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN, Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego i Polskiego Towarzystwa Współpracy z Klubem Rzymskim. Większość ekonomistów, przytłoczonych ciężarem bieżących zadań i problemów, nie poświęca wiele uwagi przyszłości, zwłaszcza tak odległej jak rok 2020 czy nawet 2050. Możemy się o tym przekonać obserwując publikacje naukowe i publicystyczne powstające w ostatnich latach. Tymczasem, jak to dobitnie stwierdziła prof. E. Mączyńska, Prezes PTE i współautorka tego tomu: „na ekonomistach spoczywa niezbywalny obowiązek dbałości o przyszłość.” Autorzy opracowań w tej publikacji omawiają szeroki zakres zjawisk i problemów związanych z przyszłością Polski i świata: tendencji w zakresie postępu technicznego i rozwoju nauki, kwestii metodologicznych w ekonomii, zmiany roli największych państw i gospodarek, ewolucji roli państwa w globalizującej się gospodarce, roli wielkich metropolii, przemian systemu szkolnictwa wyższego i tworzenia się nowego ładu społeczno-gospodarczego w świecie. Autorzy ksiązki zachęcają do twórczego dyskursu naukowego o przyszłości: dyskursu zaangażowanego, opartego zarówno na głębokiej wiedzy, jak i odważnych wizjach. Obecny globalny kryzys gospodarczy szczególnie silnie skłania do rozważań nad przebudową ładu instytucjonalnego świata, w taki sposób aby wzmocnił on nas w procesie kształtowania przyszłości w pożądanym kierunku.
Konsekwencje ekonomiczne i społeczne starzenia sie społeczeństwa
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
- Odsłon: 6804

Warszawa 2008
s.s, 197
ISBN 97883-61236-20-7
Z prognozy demograficznej GUS wynika, że do 2035 r. ludność Polski zmniejszy się o ponad 2 mln mieszkańców, a udział ludności w wieku poprodukcyjnych wyniesienie 23, 4% całej populacji. Dla porównania w 2007r. udział ten wynosił 13,5%. Tak zasadnicze zmiany wymagają długofalowej polityki społeczno-ekonomicznej, uwzględniającej skutki wynikające z nowej struktury demograficznej.
Zasadnicze pytania, na jakie Autorzy artykułów zamieszczonych w tym tomie próbują odpowiedzieć dotyczą dwóch kwestii: jakiego rodzaju przedsięwzięcia są konieczne, by społeczeństwo polskie mogło w przyszłości normalnie funkcjonować oraz czy do tego typu zmian obecna polityka gospodarcza i społeczna, tworzy dostateczne przesłanki. Innymi słowy, na ile bieżące rozwiązania tworzą spójne podstawy dla przyszłego kształtu struktury demograficznej.
Rola nauki w myśleniu o przyszlości
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
- Odsłon: 4454

Warszawa 2009
ISBN 978-83-61236-08-5
s.s. 376
Książka to formułuje wiele pytań na temat przyszłej roli nauki i jej znaczenia przy uzasadnianiu racjonalnych wyborów. Na większość z nich, jak dotąd, brak jest dostatecznie klarownej odpowiedzi. Przyczyny tylko po części tkwią po stronie nauki. Ośrodki decyzyjne praktycznie wszystkich dotychczasowych rządów milcząco przyjmowały, iż rozwój Polski w większym lub mniejszym stopniu będzie miał charakter imitacyjny. Stąd też wynikały – jak należy sądzić – polityka relatywnego obniżania nakładów na sektor wiedzy i praktycznie całkowite zaniedbanie zadawania pod jego adresem pytań dotyczących przyszłości. Współczesny rozwój bez szerokich prób odpowiedzi na pytania dotyczące przyszłości jest jednak praktycznie niemożliwy. Udzielanie zaś takich odpowiedzi stanie się możliwe jedynie wówczas, gdy nastąpi instytucjonalizacja badań nad przyszłością. A co zatem idzie również środków zapewniających podejmowanie odpowiednich badań, pozwalających na formułowanie warunków niezbędnych do szybkiego, zrównoważonego rozwoju.