Komitet Prognoz

Wybierz swój język

  • Polish (PL)
  • English (UK)
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Prezydium
  • Struktura
  • Skład
  • Zakres działania
  • Wydawnictwa
  • Wydarzenia
  • Memoriały
  • Korespondencje
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Wydawnictwa
  3. Książki

Książki

Etos edukacji w XXI wieku

Szczegóły
Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
Opublikowano: 23 listopad 2009
Odsłon: 3188

red. Irena Wojnar
Warszawa 2000 r., wyd. Elipsa, ss. 347

ksia48A.jpg
Oto książka, której treść nie jest towarem! Nie sprzedaje się uczciwości i nie wróży "sukcesu" misja pedagoga, który czyni siebie zbytecznym prowadząc wychowanka do pełnej niezależności. W pewnych środowiskach wychowawca, dla którego naprawdę ważną nagrodą są postępy ucznia, wydaje się Don Kichotem. Pochwała tej książki nie obiecuje doraźnych korzyści czytelnikowi; jest sprzeczna z ideą "marketingu". Dzisiaj pośród "destrukcji normatywności" skierowanie refleksji ku sprawom niemal nieuchwytnym, sprawom, które rozgrywają się między "ja" i "ty", między nauczycielem i lokalną społecznością, między wychowawcą i wychowankiem, może wydawać się oderwana od życia. A jednak w dłuższej perspektywie życia narodu właśnie sprawy etosu zawodowego i moralnego profilu, sprawiedliwości społecznej i zaangażowania po stronie dobra wspólnego decydują o naszym losie. Moralna refleksja nad stosunkami w edukacji wypełniająca książkę zawiera zalążki odrodzenia. To kolejna praca zbiorowa Zespołu Edukacji i Kultury Komitetu Prognoz "Polska 2000 Plus" przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk. Do roku 1992 Zespołem kierował jego twórca Profesor Bogdan Suchodolski. Zorganizowano w tym czasie 14 konferencji i ukazało się 11 tomów prac zbiorowych obejmujących ich materiały pod redakcją Profesora. Od czasu, gdy kierownictwo Zespołu przejęła Profesor Irena Wojnar (1992) odbyło się dotąd 7 konferencji i ukazały się następujące publikacje zbiorowe: Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, Kultura inspiracja kształcenia ogólnego, Strategie reform oświatowych w Polsce na tle porównawczym.

Dylematy etyczne dnia dzisiejszego i przyszłości

Szczegóły
Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
Opublikowano: 23 listopad 2009
Odsłon: 3405

red. Irena Wojnar,
Warszawa 2001; wyd. Elipsa ss. 181

ksia56A.jpgW nauce, w studiach nad przyszłością i w projektowaniu działań kluczowe znaczenie posiada sztuka formułowania problemów i pytań. Kolejny tom Komitetu Prognoz "Polska 2000 Plus" poświęcony dylematom etycznym społeczeństwa polskiego i przywódców politycznych i gospodarczych Polski i świata stanowi inspirujący wzór tej sztuki, Wpływ moralności na losy mikro- i makro- świata wydaje się nieuchwytny i ukryty w głębi struktur działań jednostek i zbiorowości. Studia wybitnych przedstawicieli nauk społecznych zawarte w tym tomie, wydobywają na jaw i poddają wnikliwej analizie rzadko dostrzegane związki między napozór odległymi zjawiskami; budzą wrażliwość na układ problemów, który kryje w sobie ambiwalencje wartości i społeczne "pułapki". We Wprowadzeniu Irena Wojnar pisze o niepokojącym rozchwianiu tradycyjnych wartości, a wzrastającą brutalizację życia społecznego wiąże z coraz ostrzejszą polaryzacją obszarów dobrobytu i skrajnego ubóstwa. Wydarzenia 11 września, kiedy ten tom był już złożony do druku, rozświetliły jak błyskawica dylematy etyczne całego świata i sprawiły, że kolejny tom Komitetu Prognoz nabrał dramatycznej aktualności. .


Europa w perspektywie 2050 roku

Szczegóły
Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
Opublikowano: 23 listopad 2009
Odsłon: 5013
ksia92A.jpgredakcja Andrzej Karpiński

Warszawa 2007, ss. 297
ISBN 978-83-923980-9-7


Książka zawiera studia na temat przyszłości Europy do 2050 roku, zainicjowane uchwałą Rady Unii Europejskiej z czerwca 2006 roku. Polska uczestniczy w tych pracach. Zawierają one odpowiedź na pytanie, co wiemy o roku 2050, jakie procesy wystąpią w okresie do tego roku w szerokim ujęciu w ekologii, eksploracji kosmosu, gospodarce i społeczeństwach Europy.

Czytaj więcej: Europa w perspektywie 2050 roku

Gry o przyszłe światy

Szczegóły
Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
Opublikowano: 23 listopad 2009
Odsłon: 3160

Lech W. Zacher

Warszawa 2006, wyd. WDN, ss. 350
ISBN 83-923980-6-8

ksia86A.jpgKażdy z nas ma swój świat, ma też często jego wizję przyszłości – pożądaną. To samo dotyczy państw, grup społecznych, partii politycznych, wielkich korporacji, organizacji międzynarodowych, związków zawodowych, wielkich religii itp. Są więc różne światy – te istniejące i te oczekiwane czy pożądane. Poprzez swoje wizje, decyzje i działania wszyscy aktorzy grają o przyszłe światy, pasujące do ich wyobrażeń, życzeń i interesów. Wypadkowa tych gier jest złożona wielce oraz trudno przewidywalna. Jednak znając trendy cywilizacyjne, technologiczne i in., mając umiejętności prognozowania oraz metody i środki działania można przyszłość w jakiejś mierze współkształtować. Przeto ludzkie gry prowadzą od utopii i wizji do strategii i celowych działań. Obecnie gra idzie o społeczeństwo wiedzy, o globalizację, o hegemonię w świecie, o demokrację o przyszłe światy na tej samej planecie. Prof.dr hab. Lech W. Zacher, ekonomista, socjolog futurolog jest wieloletnim współpracownikiem i członkiem Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk. Pracuje w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego oraz w Akademii Obrony Narodowej w Warszawie.

Czytaj więcej: Gry o przyszłe światy

Edukacja dla Europy

Szczegóły
Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
Opublikowano: 23 listopad 2009
Odsłon: 5891
EDUKACJA DLA EUROPY
Raport Komisji Europejskiej

tłumaczenie I. Wojnar, J.Kubin
Warszawa 1999, wyd. Elipsa, ss. 191

ksia1A.jpg Tytuł oryginału: Accomplishing Europe through education and training - Report by Study group on education and training


Po to, by Europa kontynuowała swój marsz ku przyszłości, konieczne jest uzupełnienie postępu ekonomicznego i politycznego przez zaoferowanie młodym ludziom pewnej europejskiej wizji. Edukacja winna się zmobilizować wokół tej wyłaniającej się wizji.Jest sprawą pilną by dokonać tego w momencie, gdy ludność Europy stabilizuje się a udział młodych Europejczyków w tej całości stale ulega zmniejszeniu, podczas gdy jednocześnie ludność świata niemal podwoi się w okresie życia jednego pokolenia. Sprawą niemniej pilną jest mobilizacja sił edukacji w interesie ludzi dorosłych, którzy wciąż reprezentują niski poziom wykształcenia i powinni odnawiać kompetencje osobiste przez cały okres swego życia. Pilne jest wreszcie ułatwienie lepszej adaptacji do nowych warunków pracy i upowszechnienie idei społeczeństwa ludzi wykształconych.

Czytaj więcej: Edukacja dla Europy

Strona 10 z 11

  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Do góry

Copyright © 2025 .:: Komitet Prognoz Polskiej Akademii Nauk ::.