Książki
Etos edukacji w XXI wieku
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
- Odsłon: 3171
Warszawa 2000 r., wyd. Elipsa, ss. 347

Oto książka, której treść nie jest towarem! Nie sprzedaje się uczciwości i nie wróży "sukcesu" misja pedagoga, który czyni siebie zbytecznym prowadząc wychowanka do pełnej niezależności. W pewnych środowiskach wychowawca, dla którego naprawdę ważną nagrodą są postępy ucznia, wydaje się Don Kichotem. Pochwała tej książki nie obiecuje doraźnych korzyści czytelnikowi; jest sprzeczna z ideą "marketingu". Dzisiaj pośród "destrukcji normatywności" skierowanie refleksji ku sprawom niemal nieuchwytnym, sprawom, które rozgrywają się między "ja" i "ty", między nauczycielem i lokalną społecznością, między wychowawcą i wychowankiem, może wydawać się oderwana od życia. A jednak w dłuższej perspektywie życia narodu właśnie sprawy etosu zawodowego i moralnego profilu, sprawiedliwości społecznej i zaangażowania po stronie dobra wspólnego decydują o naszym losie. Moralna refleksja nad stosunkami w edukacji wypełniająca książkę zawiera zalążki odrodzenia. To kolejna praca zbiorowa Zespołu Edukacji i Kultury Komitetu Prognoz "Polska 2000 Plus" przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk. Do roku 1992 Zespołem kierował jego twórca Profesor Bogdan Suchodolski. Zorganizowano w tym czasie 14 konferencji i ukazało się 11 tomów prac zbiorowych obejmujących ich materiały pod redakcją Profesora. Od czasu, gdy kierownictwo Zespołu przejęła Profesor Irena Wojnar (1992) odbyło się dotąd 7 konferencji i ukazały się następujące publikacje zbiorowe: Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, Kultura inspiracja kształcenia ogólnego, Strategie reform oświatowych w Polsce na tle porównawczym.
Dylematy etyczne dnia dzisiejszego i przyszłości
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
- Odsłon: 3399
Warszawa 2001; wyd. Elipsa ss. 181

Europa w perspektywie 2050 roku
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
- Odsłon: 5002

Warszawa 2007, ss. 297
ISBN 978-83-923980-9-7
Książka zawiera studia na temat przyszłości Europy do 2050 roku, zainicjowane uchwałą Rady Unii Europejskiej z czerwca 2006 roku. Polska uczestniczy w tych pracach. Zawierają one odpowiedź na pytanie, co wiemy o roku 2050, jakie procesy wystąpią w okresie do tego roku w szerokim ujęciu w ekologii, eksploracji kosmosu, gospodarce i społeczeństwach Europy.
Gry o przyszłe światy
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
- Odsłon: 3142
Lech W. Zacher
ISBN 83-923980-6-8

Edukacja dla Europy
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Wydawnictwa
- Odsłon: 5868
EDUKACJA DLA EUROPY
Raport Komisji Europejskiej
tłumaczenie I. Wojnar, J.Kubin
Warszawa 1999, wyd. Elipsa, ss. 191

Po to, by Europa kontynuowała swój marsz ku przyszłości, konieczne jest uzupełnienie postępu ekonomicznego i politycznego przez zaoferowanie młodym ludziom pewnej europejskiej wizji. Edukacja winna się zmobilizować wokół tej wyłaniającej się wizji.Jest sprawą pilną by dokonać tego w momencie, gdy ludność Europy stabilizuje się a udział młodych Europejczyków w tej całości stale ulega zmniejszeniu, podczas gdy jednocześnie ludność świata niemal podwoi się w okresie życia jednego pokolenia. Sprawą niemniej pilną jest mobilizacja sił edukacji w interesie ludzi dorosłych, którzy wciąż reprezentują niski poziom wykształcenia i powinni odnawiać kompetencje osobiste przez cały okres swego życia. Pilne jest wreszcie ułatwienie lepszej adaptacji do nowych warunków pracy i upowszechnienie idei społeczeństwa ludzi wykształconych.